קדושה של כיפור ואלוהים של כולנו

בישראל ובעולם ישנם הרבה אתרים הנחשבים לקדושים או מקומות שיש בהם כוח מיסטי היכול להשפיע על האדם המבקר בו. חלק גדול מהאתרים האלו הם קברים של אנשים שנחשבו בעלי כוחות ותכונות שאפשרו להם קשר עם אלוהים וממנו העבירו את המסרים שלו לעולם. מהאנשים האלו התפתחו בעצם הדתות שהם אמצעי דרכו האדם מוצא את הדרך להתקשר לכוח הנקרא אלוהים באמצעות תפילות ,כינוסים ועוד סוגים שונים של מעשי פולחן. מהבולטים שבהם: אברהם, ישו, מוחמד ועוד 

ישנם גם מקומות הנחשבים לקדושים או בעלי כוח דתי מיסטי עקב אירועים משמעותיים שקרו שם לאנשים הללו. לדוגמא אבן הכעבה במכה שיש אמונה ששימשה את אברהם וישמעאל לבניית מקום התפילה הזה או לפי אמונה אחרת ירדה מהשמיים כתוצאה ממעשים רעים של בני האדם ורק לאחר שטוהרה מוחמד הסכים לקבל את המקום כקדוש. המקומות הללו מושכים מליוני מאמינים כל שנה והמאמינים עוברים מרחקים עצומים כדי להגיע לשם כדי להתפלל, להרגיש חלק מקדושת המקום, או את קרבת האלוהים שלהם.

האם זה הר האלוהים?

לכל אחד גם יש את ימי הקדושה שלו, של התעלות רוחנית, של קרבה לאלוהים – רמאדן, ימי ראשון בכנסיה או ימי כיפור. אני בטוח שגם לכל שבט ויקינגי או באפריקה את ימי הקדושה שלו. אני לא אשכח עד כמה כילד רציתי לצום בכיפור, הלכתי לבית הכנסת עוד לפני גיל בר מצווה ורציתי כל כך להרגיש קרוב אליו אך ללא הצלחה. אחר כך באו שנים של מרידות, שעשיתי דווקא עם אכילה ועישון בפומבי בכיפור וניסיון לפגוע ברגשות אל אחרים כמו שהרגשות שלי היו פגועים ועדיין לא מצאתי את האמת. אני זוכר את הפעם הראשונה שאכלתי ביום כיפור והרגשתי כאילו השמיים עומדים ליפול ומינימום ברק עומד לפגוע בי על שפגעתי בקדושת היום ושברתי את הצום. מאוחר יותר הבנתי שאין שום משמעות לפעולות החיצוניות – לצום או לאכול, אף אחד לא מרגיש באמת את אלוהים. כי אלוהים נמצא במקום אחר לגמרי כמו שלמדתי שנים אחר כך כשגיליתי מהו יום כיפור באמת.

וכך יוצא שהיחס של המאמין לאלוהים אינו מסתכם רק באמונה על קיומו ועל הכרה שהוא ברא את העולם אלא הם מאמינים שאלוהים שולח שליחים בעלי יכולות וסגולות כאלה המסוגלים להשפיע באופן ישיר על תחומים שונים בחייהם. אלוהים, באמצעות אותם אנשים, יכול לשמוע את מה שצר להם בחיים ועל ידי פניה לאותם אנשים כאשר הם בחיים או פניה למקומות בהם האנשים האלה חיו או נקברו, אדם יכול לבקש מזור על הבעיה שיש לו כמו בריאות, פרנסה, זוגיות ועוד.

למרות שיש אלפי סוגים וצורות שונות של דתות ואמונות באל או כוח העליון אנו רואים שיש מנהגים די דומים לכולן כאמצעי להגיע לקשר עם הבורא הן מבחינת מעשים כמו תפילה, הבאת מנחות, ריקודים, שירה ועוד וכן בחירת מקומות קדושים בהם מרגיש המאמין ששם יכול להיות קשר טוב יותר עם האלוהים שלו ופניה ממקומות אלה לאלוהים נענית בצורה טובה יותר.