ממה נגרם בדר"כ שבר בברך?

מבין מגוון הרחב של עצמות ומערכות רבות בגוף שלנו, ישנם כמה איברים ועצמות האחראיות על המשך תפקוד תקין שלנו במהלך רוב שעות היממה. אחת מהן היא הברך אשר אמונה על נשיאת מרבית משקל הגוף שלנו, והיא מורכבת גם מסחוסים שדומים במידה רבה לצורת סהרון. סחוסים אלו נתמכים על ידי רצועות יחד עוזרות לברך לבלום זעזועים ולייצב את הדריכה שלנו, בעת פעילות גופנית ואפילו בזמן שאנו יושבים על הכיסא. שבר בברך כמו גם פציעות אחרות, עלולים להתאפיין דרך אחד מאותם המרכיבים, ואילו השברים עלולים שכיחים יותר מצויים דווקא בקרב בני הגיל שלישי.

סוגי שברים

בצורה גסה ניתן לחלק את סוגי השברים בברך לשני סוגים, כאשר הסוג הראשון נחשב לשבר "פתוח" ואילו השבר השני נחשב לשבר "סגור". שבר פתוח כן שמעו כך משמעותו הוא שבר בו עצם הברך נחשפת ויוצאת ממקומה דרך העור, כאשר אל השבר הזה במרבית המקרים מצטרפות פציעות שונות כמו ברקמות העור, גידים, עצבים ואפילו כלי דם. הטיפול בשברים אלו במרבית הפעמים עלול להוביל לסיבוכים שונים, לאופי טיפול מורכב יותר ולזמן החלמה ממושך מהרגיל. ובאשר לשבר "סגור" הוא מתייחס בעיקר לשברים שאינם עוברים את מעטפת הברך, כאשר השבר אינו פוגע ברקמות השונות ושני קצוות העצמות נשארים מתחת לעור.

דרכים לאבחנה וטיפול

על מנת לבצע אבחון מדויק ולקבל את הטיפול הרלוונטי והאפקטיבי ביותר עבורנו, נהיה זקוקים לבדיקת אורתופד מוסמך ולאחר מכן צילומי הדמיה שונים. הבדיקה הראשונית תעזור להבין איזה חלק מהמפרק נשבר או נסדק, האם ישנם כאבים המקרינים לאזורים נוספים ולבסוף בדיקת הדמיה על מנת לוודא את מיקומו המדויק של השבר והאם ישנם שברים נוספים בשל הפגיעה. לצד כל אלו חשוב לזכור כי פציעות בברך או שבר נובעים גם מגילו של הנפצע, מעיסוקיו, נפילות ולעיתים גם חוסר איזון. כל אלו מובילים בעיקרה לנפילה באזור הברך בין אם בביצוע כושר גופני או הליכה על המדרכה. ועל כן דרכי הטיפול בשברים בברך נעים בין גבס שיקבע את השבר ויעזור לו להחלים ועד לניתוח והשתלה של פלטות ברזל לקיבוע העצם.